پرورش درختان در گلدان

پرورش درختان در گلدان

اگر می‌خواهید درختان خود را در گلدان پرورش دهید، بهتر است به نکات زیر توجه کنید تا بتوانید محصول بهتری داشته باشید:

۱-انتخاب گلدان

ابعاد ظرف به سیستم ریشه درخت میوه انتخابی شما بستگی دارد. درختان میوه با ریشه‌های رونده، خاک را از آب و مواد مغذی اطراف سطح، تخلیه می‌کنند. بنابراین برای این گیاهان بهتر است از گلدانی استفاده کنید که پهنای آن از عمقش بیشتر باشد. اما درختان میوه با ریشه‌های شیری نیازهای خود را در عمق خاک جستجو می‌کنند. بنابراین برای آن‌ها به گلدانی نیاز دارید که عمقش بیشتر از پهنای آن باشد. ممکن است مجبور شوید بعد از چند سال آن‌ها را در زمین بکارید.

همچنین درختان میوه‌ای که ریشه قوی و عمیق دارند، باید در یک ظرف بزرگ کاشته شوند. به یاد داشته باشید که هرچه گلدان عریض‌تر و عمیق‌تر باشد، ریشه‌ها فضای بیشتری برای رشد قوی دارند. توصیه می‌شود گلدان‌های سفالی را انتخاب کنید، زیرا گلدان‌های پلاستیکی نازک می‌توانند به‌راحتی ترک بخورند. همچنین، ترجیحاً استفاده از مواد محکم‌تر یا سنگین‌تر برای اطمینان از پایداری درخت هنگام افزایش ارتفاع توصیه می‌شود.

اگر در حال کاشت یک درخت میوه جوان هستید، با یک گلدان با قطر حداقل ۱۶ اینچی یا حدوداً ۴۱ سانتیمتری در همه جهات شروع کنید. بااین‌حال اگر با کوچک‌ترین اندازه پیشنهادی رشد گیاه خود را شروع کنید، باید بعد از چند سال دوباره گلدان را بزرگ‌تر کنید. اگر از همان ابتدا ابعاد ۲۰ اینچ یا ۵۱ سانتیمتر در همه جهات را انتخاب کنید، ممکن است در ۵ سال اول نیازی به گلدان مجدد نداشته باشید.

۲-خاک و کمپوست

همیشه از خاک باکیفیت برای کاشت بهترین میوه های گلخانه ای استفاده کنید که مواد مغذی بالایی داشته باشد و به آفات آلوده نباشد. مخلوطی از کمپوست برگ (۳/۴) و خاک سطحی (خاک باغ) را انتخاب کنید. این بستر پس از چندین سال تخلیه می‌شود و فاقد هرگونه ماده مغذی خواهد شد. بنابراین کودها تنها مواد مغذی هستند که درخت میوه را تغذیه می‌کنند!

۳-کوددهی

برای کوددهی، بهترین گزینه کمپوست و هوموس کرم خاکی است. این نوع کود را می‌توان به‌راحتی از زباله‌های آشپزخانه و باغ تهیه کرد.

۴-آبیاری

آبیاری یکی دیگر از نکات اصلی در مراقبت از هر گیاه و بخصوص درختان میوه است. یکی از نکات منفی رشد در گلدان نیاز به آبیاری مکرر است. زیرا در این شرایط خاک خیلی سریع‌تر از خاک داخل زمین خشک می‌شود. در زمین‌های باز، ریشه‌ها می‌توانند آب را به عمق خاک برسانند، اما در گلدان‌ها این‌طور نیست. این باعث می‌شود که گیاهان در گلدان راحت‌تر آب خود را از دست بدهند و دائماً نیاز به آبیاری داشته باشند.

درختان میوه در طول فصل رشد خود خاک‌های خنک را دوست دارند. به همین دلیل، درصورتی‌که قادر به انجام آن به‌صورت دستی نیستید، نصب سیستم آبیاری قطره‌ای توصیه می‌شود. این امر باعث می‌شود که آن‌ها دچار خشک‌سالی، حتی به‌صورت موقت نشوند. خشک‌سالی‌های موقت می‌تواند رشد آن‌ها را کند یا حتی متوقف کند. هر درخت میوه نیاز آبی مخصوص به خود را دارد. بنابراین هنگام تنظیم تایمر و قطره سنج سیستم قطره‌ای خود به این نکته توجه کنید.

زمانی که ۱ تا ۲ اینچ یا ۵/۲ الی ۵ سانتیمتر بالای خاک خشک شد، باید آبیاری را انجام دهید و تا جایی آب بریزید که از ته ظرف خارج شود. گیاهانی که ریشه‌های گسترده‌تری دارند را می‌توان کمتر آبیاری کرد. یکی دیگر از موارد مهم، نوع آب است. مناسب‌ترین آب برای درختان میوه آب باران یا آب بدون آهک است.

۵-گلدان مجدد و تعویض خاک

برای اینکه بهترین مواد مغذی را برای گیاه خود فراهم کنید، باید هر سال یا دو سال یکبار خاک گلدان را عوض کنید. اگر گیاه مورد نظر شما هنوز جوان است، هر بار که گلدان را عوض می‌کنید، باید قطر بیشتری را در نظر بگیرید. معمولاً افزایش قطر ۵/۲ سانتیمتر برای هر سال مناسب است.

پس از مدتی، به دلیل وزن و اندازه گلدان، جابه‌جایی خاک گلدان به‌صورت مجدد دشوارتر می‌شود. در این شرایط می‌توانید فقط سطح را تغییر دهید. این کار شامل جایگزینی ۲ اینچ یا ۵ سانتیمتر عمق اول خاک با خاک غنی از کود، کمپوست و … می‌باشد. با این حال هر ۴ تا ۵ سال باز هم باید درخت را از گلدان بیرون بیاورید و بخشی از خاک را جایگزین کنید. در صورت لزوم از این عملیات دست و پا گیر برای کوتاه کردن قسمتی از ریشه‌ها استفاده کنید.

۶-کوتاه کردن ریشه‌ها

این عمل فقط برای بهترین میوه های گلخانه ای که به بلوغ خود رسیده‌اند، انجام می‌شود. برای این کار باید توپ ریشه را از گلدان خارج کنید. با قیچی هرس ریشه‌های ریز را ببرید و برای ریشه‌های بزرگ‌تر از اره استفاده کنید. مطمئن شوید که هر ابزار برشی را که استفاده می‌کنید، ضدعفونی شده باشد تا درخت دچار بیماری نشود.

۷-درجه حرارت

شما می‌توانید کنترل بیشتری بر درجه حرارت مورد نیاز بهترین میوه های گلخانه ای در این شرایط داشته باشید. بسته به نوع درخت میوه‌ای که دارید، می‌توانید دما را (تا حدی) کنترل کنید. میوه‌هایی مانند مرکبات نمی‌توانند سرما را تحمل کنند. از طرفی گیاهان گلدانی نسبت به زمانی که در زمین رشد می‌کردند، نسبت به سرما حساس‌تر بوده و مقاومت کمتری دارند. در گلدان، خاک دیگر نقش عایق خود را ندارد. این حالت ریشه‌ها را در معرض تغییرات شدید دما قرار می‌دهد.

روی یک بخاری گازی یا الکتریکی سرمایه‌گذاری کنید تا فصل رشد خود را در ماه‌های زمستان افزایش دهید یا یک کولر تبخیری برای طولانی کردن فصل رشد در ماه‌های تابستان خریداری کنید.

۸-مراقب درخت میوه خود باشید.

وقت آن است که از درختان میوه خود مراقبت کنید! اگرچه درختان میوه معمولاً به توجه کمی نیاز دارند. اما اگر به نیازهای درخت خود توجه بیشتری کنید، برداشت میوه‌های خوشمزه‌تر و فراوان‌تری را خواهید داشت. برای مراقبت از درختان موارد زیر را انجام دهید:

۹-هرس و پیرایش درختان میوه

درختان میوه پس از از دست دادن تمام برگ‌ها (زمستان)، به حالت سکون رویشی می‌روند. این دوره، دوره‌ای است که در آن درخت استراحت می‌کند. این زمان به شما امکان می‌دهد کارهای ظریف (مانند هرس) را بدون آسیب رساندن به درخت انجام دهید. هرس درختان میوه از سال اول قابل انجام است. باید این کار را کم‌کم انجام دهید تا درختانی قوی و رشد یافته داشته باشید.

هرس به کنترل رشد این گونه‌ها کمک می‌کند و رشد میوه خوب را تضمین خواهد کرد. باید از ابزارهای تیز و تمیز مناسب برای این کار استفاده کنید تا هرس کمترین تأثیر را روی درخت میوه بگذارد. به‌این‌ترتیب از پخش شدن قارچ‌ها در قسمت‌های بریده‌شده جلوگیری می‌کنید و درخت کمتر آسیب می‌بیند.

پس از چند سال، درختان شما ممکن است بلندتر و بلندتر شوند. این زمانی است که باید شروع به کوتاه کردن قسمت بالایی کنید. در غیر این صورت ممکن است از سقف گلخانه شما عبور کنند و شما نباید اجازه دهید که این اتفاق بیفتد.

۱۰-محافظت در برابر دماهای نامناسب و آفات

درحالی‌که می‌توانید به‌راحتی از درختان میوه خود در برابر شرایط محیطی محافظت کنید، هنوز هم باید دمای خاصی را حفظ کنید و مراقب آفات باشید. همان‌طور که قبلاً ذکر شد، استفاده از بخاری گازی یا برقی می‌تواند راه خوبی برای مبارزه با یخبندان باشد. در تابستان، ممکن است لازم باشد کمی محافظت در برابر آفتاب و گرما را بیشتر کنید.

همچنین این احتمال وجود دارد که گیاهان، خاک یا ابزارهایی که برای کشت بهترین میوه های گلخانه ای خریداری کرده‌اید، آلوده به برخی آفات یا بیماری‌ها باشند. حتی برخی از حشرات مفید می‌توانند آن‌ها را به گلخانه شما حمل کنند. بنابراین همیشه باید مراقب علائمی باشید که توسط قارچ‌ها، شته‌ها، کنه‌ها و سایر آفات ایجاد می‌شوند. خلاص شدن از شر آن‌ها در اسرع وقت، انتشارشان را در گلخانه شما محدود می‌کند.

۱۱-خاک و کود غنی را انتخاب کنید.

درختان میوه در گلدان یا در زمین، مانند درختانی که در فضای باز کاشته می‌شوند، نیاز به خاک غنی و حاصلخیز دارند. همه درختان میوه از بسیاری از مواد معدنی و مواد مغذی تغذیه می‌کنند تا میوه‌های خوشمزه تولید کنند. به همین دلیل به خاک بسیار غنی و حاصل خیز نیاز دارند. افزودن کود برای شما یک راه‌حل آسان و عالی برای رسیدن به این هدف است.

بهتر است از کودهای طبیعی مانند هوموس کرم خاکی، گوانو یا کمپوست استفاده کنید. هرچند باید مراقب کودها نیز باشید که عاری از بیماری و آفات باشند. از طرفی یادتان باشد این کودها هرچقدر هم که طبیعی باشند، اگر بیش‌ازحد از آن‌ها استفاده کنیم، می‌توانند به ریشه درختان ما آسیب برسانند. انتخاب و مقدار کود به نوع درخت میوه و همچنین به نوع خاک بستگی دارد. توصیه می‌شود قبل از افزودن کود، کمی از خاک زراعی خود را آزمایش کنید و طبق نیاز خاک،  کود دهی را انجام دهید.

سخن پایانی

همان‌طور که ملاحظه کردید، شما می‌توانید طبق علائق خود میوه‌های مختلفی را به‌عنوان بهترین میوه های گلخانه ای برای کشت در فضای گلخانه خود انتخاب کنید. اما فراهم کردن شرایط مناسب برای رشد درختان در گلخانه قطعاً سخت‌تر از تولید سبزیجات و گیاهان زینتی است. بنابراین اگر به اندازه کافی در این زمینه تجربه ندارید، باید از مشاورین متخصص در این زمینه کمک بگیرید یا با محصولات آسان‌تر کار کشت گلخانه‌ای خود را آغاز کنید.