بهترین میوه های گلخانه ای برای کشت کدامند؟

بهترین میوه های گلخانه ای برای کشت کدامند؟

بهترین میوه های گلخانه ای را می توانید بر اساس موقعیت گلخانه خود و شرایط رشد درختان میوه انتخاب کنید و بهره برداری خوبی را از آنها داشته باشید.

بهترین میوه های گلخانه ای برای کشت کدامند و باید چه نکاتی را برای نگهداری از درختان رعایت کنیم؟

یکی از سؤالاتی که برای افراد علاقه‌مند به کشت گلخانه‌ ای ممکن است پیش بیاید این است که آیا می‌توان در گلخانه میوه نیز کشت نمود و اگر چنین امکانی وجود دارد، بهترین میوه های گلخانه ای برای کشت چه میوه‌هایی هستند؟ در پاسخی کوتاه باید بگوییم بله. همان‌طور که در گلخانه می‌توان شرایط رشد انواع سبزیجات، صیفی‌جات و گل‌های زینتی را فراهم کرد، می‌توان شرایط مناسب برای رشد بسیاری از میوه‌ها و حتی میوه‌های گرمسیری که به شرایط خاص‌تری نیاز دارند را نیز فراهم نمود. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد رشد بهترین میوه ها برای کاشت در گلخانه به شما بدهیم.

آیا امکان کاشت میوه در گلخانه‌ها وجود دارد؟

در حال حاضر در کشورهای بسیار زیادی میوه‌های مختلفی را در گلخانه کشت می‌کنند. یک گلخانه حتی می‌تواند میوه‌های استوایی را در صورت فراهم بودن تجهیزات و شرایط خاص میوه‌های مورد نظر، فراهم کند. شما می‌توانید تقریباً هر گیاهی را از هر منطقه آب و هوایی در گلخانه خود پرورش دهید.

البته ذکر این نکته نیز لازم است که کاشت بهترین میوه های گلخانه ای آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید رایج نیست. زیرا آب‌وهوای محلی شما یا منطقه‌ای که در آن گلخانه خود را احداث کرده‌اید، بخصوص اگر تجهیزاتی مانند تجهیزات گرمایشی و سرمایشی را در گلخانه خود نداشته باشید، ممکن است فضای گلخانه شما را برای رشد برخی از میوه‌ها و محصولات در فضای باز محدود کند.

اما در یک گلخانه مجهز و با شرایط مناسب، شما حتی می‌توانید میوه های عجیب‌وغریبی که میزان تولید آن‌ها در مزارع مختلف بومی بسیار پایین است را نیز در گلخانه خود کشت نموده و برداشت کنید. این کار می‌تواند تأثیر شگرفی برای افزایش درآمد گلخانه شما نیز داشته باشد و حتی ممکن است در صورت تولید محصولات باکیفیت بتوانید به‌راحتی با قیمت‌های بالاتر میوه‌های خود را به کشورهایی که طالب آن‌ها هستند، صادر کنید.

به ‌طور کلی محیط عمومی در گلخانه برای کاشت درختان میوه خاص بسیار بهتر از مزارع رو باز است. زیرا در مزارع شما قادر نخواهید بود هر شرایطی را کنترل کنید و میوه‌های خاص همان‌طور که از نامشان مشخص هست، بسیار حساس هستند و باید شرایط خاصی هم برای رشدشان فراهم باشد. بسته به نوع میوه‌ای که برای کشت در گلخانه انتخاب می‌کنید، شرایط مختلفی باید در محیط گلخانه رعایت شود تا درخت، گل و بعد هم میوه بدهد.

در واقع کاشت میوه‌ها بیشتر از سبزیجات و گل‌های زینتی نیاز به یک محیط کنترل شده دارند. به‌علاوه شما باید وقت بیشتری جهت نگه‌داری از این محصولات گلخانه ای در طول رشد صرف کنید تا بهترین میوه های گلخانه ای با کیفیت بالایی تولید محصول کرده و برایتان سودآور باشند.

بهترین میوه ها برای پرورش در محیط گلخانه ها کدام موارد هستند؟

بهترین میوه های گلخانه ای

اگرچه مراقبت از درختان میوه در گلخانه تا حدودی مشابه نگهداری از آن‌ها در فضای باز می‌باشد، اما باید برخی از ویژگی‌ها و شرایط را برای کشت بهترین میوه های گلخانه ای در نظر گرفت تا بتوانید محصول خوبی داشته باشید. بخصوص افرادی که در شروع کار هستند، هر نوع میوه‌ای را نباید به‌عنوان کشت میوه های گلخانه‌های انتخاب کنند.

از نظر اندازه و همچنین شرایطی که هر محصول در طول رشد به آن نیاز دارد، برخی از درختان میوه برای کشت گلخانه ای مناسب‌تر هستند و برخی از درختان نیز محصول زیاد خوبی در گلخانه تولید نمی‌کنند. بنابراین انتخاب صحیح بهترین میوه ها برای پرورش دادن در گلخانه در چنین فضایی اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر انتخاب اشتباهی انجام شود، می‌تواند همه زحمت‌ها و هزینه‌های شما را به هدر دهد و حتی ممکن است منجر به ورشکستگی شود.

در جدول زیر چند نمونه از درختان میوه را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید آن‌ها را در گلخانه به‌عنوان بهترین میوه گلخانه ای پرورش دهید. پس‌ازآن به جزئیات بیشتری خواهیم پرداخت تا توضیح دهیم که چه محدودیت‌هایی برای برخی از گونه‌ها جهت کشت گلخانه‌ای وجود دارد.

آسان برای رشد در گلخانه

دارای محدودیت برای رشد در گلخانه

برای رشد در گلخانه مناسب نیست

مرکبات (لیمو، پرتقال، لیموترش، گریپ‌فروت، پوملو و …) سیب نارگیل
گواوا گیلاس گردو
کارامبولا هلو اسپند
انار شلیل
موز گلابی
انبه زردآلو
پاپایا جک فروت
لیچی رامبوتان
آووکادو  
زیتون  
بادام  

رشد آسان درختان میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری در گلخانه

هر گیاه و میوه‌ای که برای رشد و تولید محصول به آب‌وهوای مدیترانه‌ای، نیمه گرمسیری و گرمسیری نیاز داشته باشد، در گلخانه‌های مجهز شده به سیستم‌های گرمایشی و سایر سیستم‌های مورد نیاز خوب عمل می‌کند، مگر اینکه از ارتفاع یا عرض معینی تجاوز کند که آن هم به اندازه گلخانه شما بستگی دارد. زیرا برخی از میوه‌های استوایی عرض بسیار زیادی را اشغال می‌کنند و فضای بزرگی برای رشد می‌خواهند. بنابراین انتخاب بهترین میوه های گلخانه برای کشت، به اندازه گلخانه شما نیز در کنار شرایطی که می‌توانید فراهم کنید، بستگی دارد.

در روزگاران قدیم، پرتقال‌ها معمولی‌ترین میوه‌های گلخانه‌ ای بودند و همه افرادی که می‌خواستند از میوه‌ها به‌عنوان کشت گلخانه‌ای خود استفاده کنند، معمولاً لیمو و پرتقال پرورش می‌دادند. اما امروزه متوجه شده‌اند که میوه‌های دیگری مانند انار و آووکادو نیز می‌توانند به‌خوبی مرکبات در گلخانه‌ها رشد کنند.

بنابراین، اگر میوه‌های استوایی برای کشت گلخانه ای مورد علاقه شما نیستند و یا فضای بزرگ و کافی برای رشد چنین میوه‌هایی ندارید، می‌توانید از میوه‌های دیگر استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید میوه‌های گرمسیری و استوایی را کشت کنید، باید حتماً در مورد میانگین قد درخت آن میوه از قبل تحقیق کنید. همچنین می‌توانید به دنبال انواع درختان کوتاه باشید که در حال حاضر موجود هستند. گاهی اوقات این بهترین گزینه برای شما خواهد بود یا باید به‌طور منظم درختان را کوتاه کنید.

محدودیت برخی از میوه های گلخانه ای برای کشت چگونه است؟

همان‌طور که در جدول بالا نیز مشاهده کردید، برخی از میوه‌ها را می‌توان در گلخانه کشت نمود، اما محدودیت‌هایی برای کشت آن‌ها وجود دارد. به‌عنوان‌مثال برخی از درختان میوه برای پرورش گل و میوه به سرمای زمستانی نیاز دارند. آن‌ها چرخه خاصی را طی می‌کنند و گلخانه به دلیل فضای گرمی که دارد، نمی‌تواند این شرایط را برای آن‌ها فراهم کند. اما اگر واقعاً تصمیم گرفته‌اید که از این نوع میوه‌ها در گلخانه خود پرورش دهید، باید از گلخانه سرد استفاده کنید یا در فصل سرد آن‌ها را به بیرون منتقل کنید.

در صورت انتخاب روش دوم، باید درختان میوه را در گلدان‌های بزرگ پرورش دهید. بااین‌حال، جابجایی این گلدان‌های بزرگ نیز کار آسانی نیست و هزینه نیروهای کار شما را نیز افزایش خواهد داد.

مقاله پیشنهادی همیارگلخانه: نکات مهم در تولید محصولات گلخانه ‌ای باکیفیت

چرا باید زحمت پرورش میوه های سرمادوست در گلخانه را به خودتان بدهید؟

بهترین میوه های گلخانه ای

بهترین میوه های گلخانه ای

 

با توجه به توضیحاتی که در قسمت قبل برایتان دادیم، مشخص شد کشت میوه‌هایی که بسیار سرمادوست هستند، در گلخانه می‌تواند دردسرساز شود و محدودیت‌هایی دارد. پس چرا باید زحمت این کار را به خودمان بدهیم؟

باید به این نکته توجه داشته باشید که اگرچه این گیاهان سرمادوست هستند، اما در برخی مناطق بخصوص مناطقی که بیش‌ازحد سرد می‌شوند، باز هم نمی‌توانند تولید محصول داشته باشند و کشاورزان در این مناطق برای برآورده کردن نیاز مردم به میوه‌های مورد نظر، معمولاً از کشت گلخانه‌ای استفاده می‌کنند.

برخی از شرایط رشدی که این محصولات نیاز دارند و به همین دلیل نمی‌توان آن‌ها را در هر محیطی کشت کرد، عبارت‌اند از:

  • برای برخی از این ‌گونه‌ها منطقه شما ممکن است خیلی سرد شود.
  • ممکن است شما بخواهید میوه‌ها را زودتر از فصل برداشت طبیعی آن‌ها، برداشت نمایید و این هدف به‌راحتی در گلخانه قابل دستیابی است.
  • با کاشت این محصولات در گلخانه شما میوه‌های به تعداد بیشتر و بزرگ‌تر را رشد خواهید داد و می‌توانید با این کار درآمد گلخانه خود را نیز افزایش دهید.
  • درصورتی‌که بخواهید از میوه‌هایی مانند گیلاس و سایر میوه‌های خود در برابر پرندگان خورنده این میوه‌ها محافظت کنید، بهتر است آن‌ها را در گلخانه کشت نمایید.

نکات مهم برای پرورش بهترین میوه های گلخانه ای

میوه های گلخانه ای برای کشت

میوه های گلخانه ای برای کشت

 

برای موفقیت در پرورش درختان میوه در گلخانه خود، باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید. مهم‌ترین این نکات عبارت‌اند از:

۱-اندازه گلخانه

مهم نیست که قصد دارید چه نوع درخت میوه‌ای را در گلخانه خود کشت دهید. شما برای کشت میوه های گلخانه ای به یک گلخانه بزرگ با سقف بلند نیاز دارید و سقف‌های کوتاه حتی در صورت انتخاب برخی گونه‌های کوتاه، برای شما پاسخگو نیستند. شما قطعاً قصد دارید بیش از یک درخت را در فضای گلخانه ای خود کشت دهید و باید آن‌قدر فضا داشته باشید تا بتوانید به همه آن‌ها رسیدگی کنید.

بنابراین تا جایی که فضا و بودجه به شما اجازه می‌دهد، باید ارتفاع و مساحت گلخانه خود را برای کشت بهترین میوه های گلخانه ای افزایش دهید. حداقل ارتفاع مرکزی گلخانه‌های میوه حدود ۹ فوت یا ۷۵/۲ متر می‌باشد تا فضای مناسبی برای رشد درختان میوه شما وجود داشته باشد. معمولاً برای پوشش گلخانه‌های میوه‌ای نیز از شیشه استفاده می‌شود.

۲-انتخاب و چیدمان مناسب درختان میوه

قبل از انتخاب بهترین میوه های گلخانه ای برای کشت در گلخانه خود باید در مورد برنامه کلی گلخانه خود فکر کنید. شما باید با دانش نسبت به نیازهای هر درخت میوه، گیاهانی را انتخاب کنید که با هم هماهنگ باشند. زیرا در صورت کشت درختان میوه، دستیابی به ۲ یا ۳ اقلیم مختلف برای گیاهانی که به شرایط متفاوت برای رشد نیاز دارند، ممکن نیست.

به‌عنوان‌مثال اگر گیاهان گرمسیری پرورش می‌دهید، باید به آن‌ها پایبند باشید و آن را با گیاهان معتدل مخلوط نکنید. مگر اینکه فقط نهال‌ها را شروع کرده و در فضای باز پیوند بزنید.

۳-گرده‌افشانی

تولید میوه بدون گرده‌افشانی اتفاق نمی‌افتد. برخی از درختان میوه هستند که خود گرده‌افشان هستند و برخی دیگر به حشرات یا باد یا حتی گرده‌افشانی متقابل برای تولید محصول نیاز دارند. این بدان معناست که یا باید حشرات مفید را به گلخانه خود جذب کنید یا گرده‌افشانی دستی را انجام دهید. برای درختان میوه‌ای که نیاز به گرده‌افشانی متقابل دارند، حداقل به ۲ نوع درخت (به‌عنوان‌مثال سیب، گلابی) نیاز دارید.

۴-استفاده از گلدان به جای زمین

۹۹٪ از باغداران، بهترین میوه های گلخانه ای را در گلدان در گلخانه می‌کارند تا بتوانند آن‌ها را جابجا کنند. در این صورت، درخت نسبت به زمانی که در زمین باشد، میوه کمتری خواهد داد. زیرا شاخه‌های کمتری دارد. با این ‌حال کاشت در خاک گلدان یا زمین ‌بر اندازه میوه آن تأثیر نمی‌گذارد.

مشکل درختانی که در داخل گلخانه در زمین رشد می‌کنند، عدم انعطاف‌پذیری آن‌ها است. مثلاً شاید بخواهید بعد از چند سال قفسه‌ها و تخت‌های خود را دوباره سازمان‌دهی کنید و درخت در گوشه‌ای متفاوت بهتر عمل کند. در این صورت اگر درخت در زمین کاشته شده باشد، تقریباً غیرممکن است که بتوانید این عملیات را انجام دهید و یا نیاز به هزینه و زحمت بسیار زیادی وجود خواهد داشت.

مشکل دیگر علف‌های هرز خواهد بود. عمق ریشه‌ها، حذف کامل برخی از علف‌های هرز را غیرممکن می‌کند. شما باید در این نوع کشت، یک قسمت سوراخ مانند را برای هر درخت در نظر بگیرید که این باعث می‌شود که علف‌های هرز شروع به انتشار کنند.